Fa-ti cadou o campanie PPC, pentru un pic de liniste baneas… sufleteasca
Sunt vremurile cum sunt, dar Moşul e Moşul. Face el cumva şi de venit tot vine. O bucurie cat de mica face bine la suflet, iar ce inseamna asta pentru tine si afacerea ta e ca mai ai o ultima sansa anul acesta de a nu-l declara complet ratat. Dar vezi ca la fel ca tine gandesc si ceilalti si va urma cat de curand o inghesuiala in online de nu o sa ai unde sa arunci un cursor, ca oricat ar fi internetul de vast, dorintele oamenilor de sarbatori sunt si mai si. Asa ca invita-l tu pe Mosul mai devreme si fa-ti cadou de pe cum o campanie PPC eficienta. Cine stie? Poate inchei si tu anul cu un pic de liniste baneas… sufleteasca, desigur.
No click, no money. Dar nici pentru tine
Daca ai avea o taraba in piata, in harmalaia de sarbatori ar trebui sa vorbesti si in gand prin semne ca sa te poti intelege cu tine. In online e fix la fel, dar altfel. Pare o contradictie, dar asa e online-ul. Ca sa te promovezi bine, ai nevoie de bani, dar daca ai bani, nu inseamna ca vei fi si promovat bine. E cu schepsis chestia asta. Exista strategii diverse care sa te ajute sa te remarci, dar pentru o promovare de sezon, cum se face in luna cadourilor, campaniile PPC reprezinta cea mai buna abordare, pentru ca au cel mai mare potential de succes intr-un interval de timp limitat. Afli repede ce merge, ce nu merge si cum reactioneaza utilizatorii, fiind componenta SEM marketing cu cele mai vizibile rezultate imediate si cea mai transparenta din punct de vedere al feedback-ului.
Daca e Pay Per Click, e plata per accesare, dai bani doar daca utilizatorul da clickul, dar nu cadea in capcana de a crede ca e un avantaj sa nu ai nimic de achitat daca nu-ti acceseaza nimeni site-ul. Pentru ca atunci nu o sa fii pe zero, ci pe pierdere. No click, no money nici pentru Google sau Facebook, dar nici pentru tine. De aceea este important sa te ocupi tu de afacerea ta, pentru ca urmeaza o perioada solicitanta, si sa lasi marketingul online in seama unora care cu asta se ocupa. Si care iti vor spune ca pentru a putea spera la rezultate pozitive, nu trebuie sa stii decat patru lucruri: sa-ti cunosti la perfectie produsul, ca sa-l poti pune in valoare, sa-ti cunosti la perfectie clientul, ca sa stii cum sa-l abordezi, sa cunosti modalitatile optime de a-i transmite mesajul si sa stii exact unde il gasesti, pentru ca daca nu te intalnesti cu el, restul e degeaba.
Doua sunt instrumentele ideale pentru aceste sarcini, eficiente si independent unul fata de celalalt, iar impreuna letale, cu potential de a eradica complet si nehotararea celui mai indecis utilizator: Google Ads şi Facebook Ads.
Un fel de Cupidon al PPC marketingului
Spre deosebire de cel clasic, in marketingul online nu e ca si cum ai trage o sageata si gata, s-a dus, astepti sa vezi daca ai nimerit sau nu. Acesta iti permite sa o controlezi din zbor: daca nu e chiar buna traiectoria, o opresti, stai un pic, te gandesti, ajustezi, faci o masuratoare, eliberezi, observi, iar faci pauza, mai calculezi un pic, mai la stanga, mai la dreapta. Clientul e mereu in miscare, iar tu, dupa el. Pana ii ajungi direct la inima, sa-l faci sa se indragosteasca de produsul tau. Un fel de Cupidon al PPC marketingului, chiar asta trebuie sa fii.
Si chiar si un Cupidon cu probleme de vedere va nimeri tinta daca stie sa profite de avantajele care i se ofera, precum:
– personalizarea mesajelor „la milimetru”, in functie de audienta si efect scontat;
– monitorizarea rezultatelor in timp real;
– flexibilitate pana la limita contorsionismului, pentru a te adapta instantaneu la conditiile schimbatoare din online;
– expunere maxima, Google fiind principalul motor de cautare, iar Facebook cea mai utilizata platforma sociala
– control strict asupra bugetului, click primit, click platit.
Mos Google te ajuta, daca meriti
Google inseamna informare, de aceea Google Ads este un instrument al SEM marketing de livrare a unor mesaje preponderent utilitare, care satisfac o nevoie concreta. Vrei ca anuntul tau sa apara intre primele rezultate ale cautarilor pe Google si sa ai o rata de conversie cat mai buna, adica un numar cat mai mare de utilizatori care sa dea click pe anuntul tau. Normal ca vrei. Vei si reusi, daca reusesti sa identifici cele mai uzitate cuvinte cheie din domeniul tau de activitate si, in functie de bugetul stabilit, licitezi pentru acestea, in speranta ca, atunci cand sunt folosite, Google va afisa mesajele tale. Vorbesc de speranta, pentru ca nu e o chestiune doar de bani.
Este necesar sa intelegi ca Google se promoveaza inainte de toate pe sine, de aceea va incerca mereu sa-si dovedeasca utilitatea oferind utilizatorilor cele mai relevante rezultate. In scop de autoconservare, Google face nenumarate calcule complexe ca sa cunoasca fiecare utilizator, sa stie ce sa-i ofere. La fel, incearca sa cunoasca fiecare site, ca sa se asigure ca reprezinta solutia cea mai buna pentru nevoile internautului. Precum vezi, Mos Google chiar vrea sa indeplineasca dorintele utilizatorilor, tu trebuie doar sa-l convingi ca site-ul tau reprezinta cel mai bun raspuns la intrebarile acestora.
Cum faci asta
Dupa ce se ghideaza el in principal este scorul de calitate, pe care ti-l atribuie in functie de relevanta, atat a reclamei, cat si a paginii de destinatie (este important ca aceasta sa fie optimizata SEO, pentru reusita unei campanii PPC). Rasplata ta pentru un scor de calitate bun este ca poti castiga licitatia platind mai putin pentru cuvinte cheie, deoarece Google acorda intaietate relevantei, ignorand o oferta mai mare a unui concurent irelevant.
Dupa ce faci tot posibilul sa castigi licitatia, dedici fiecarei pagini a site-ului tau cel putin trei anunturi continand cuvintele cheie si urmaresti reactia din online. Daca nu provoaca niciuna, o monitorizare profesionista, care iti permite obtinerea unui feedback in timp real, te va ajuta sa-ti ajustezi mesajele. In schimb, daca ti-ai facut bine treaba, utilizatorii ajung pe site-ul tau, iar tu platesti pentru fiecare click prin care Google ii directioneaza spre tine.
O campanie PPC prin Google Ads este cel mai indicat instrument de marketing pentru o perioada in care se inregistreaza, in mod normal, vanzari mari intr-un interval scurt, cum este luna cadourilor, si pentru ca iti poate asigura vizibilitate pe site-uri conexe (Gmail, Youtube, Google Finance etc.). Iar daca scopul tau este doar sa vinzi cat mai mult, cat mai repede, iti poti creste sansele deruland concomitent si o campanie in reteaua de cumparaturi Google Shopping Ads. Aceasta integreaza reclame tip carusel, in care produsele sunt expuse detaliat, pe modelul unui catalog de prezentare.
Forta Facebook-ului fie cu tine!
Probabil nu iti este strain mesajul “Ne rezervam dreptul de a ne selecta clientii”, dar Facebook Ads duce aceasta optiune la un alt nivel. Este un instrument de precizie aproape chirurgicala, care iti permite sa-ti alegi posibilii cumparatori in functie de profilul detaliat al fiecaruia, pornind de la tendinta naturala a retelei sociale de a-si grupa membrii in baza unor criterii obiective (varsta, sex, localizare etc.) si subiective (cautari, interactiuni, preferinte).
Precum Google, si Facebook cauta sa-si cunoasca cat mai bine utilizatorii, pentru a nu le afisa balast care i-ar scadea utilitatea. Astfel, iti delimiteaza, practic, publicul tinta din marea masa a sutelor de milioane de membri. Stiind asta, precum si faptul ca Facebook este un mijloc de comunicare preponderent afectiv, care comunica in principal stari (distribuim mai ales postari care provoaca amuzament, interes, surpriza sau bucurie), prin intermediul imaginilor, tot ce trebuie sa faci este sa te folosesti de Facebook Ads pentru a atinge coarda sensibila a audientei tale, utilizand avantajele marketingului emotional.
Cum faci asta
Alege emotia care sa fie asociata cu produsul tau. Apoi stabileste cine vrei sa o recepteze, cand, pentru cat timp, care este reactia asteptata si cati bani esti dispus sa investesti in asta. Ai grija ca mesajele text si cele foto/video sa fie unitare, dar si adaptate pentru vizualizare alternativa, in conditiile in catre majoritatea utilizatorilor folosesc Facebook pe mai multe dispozitive, in principal pe telefonul mobil. Si nu uita ca nici in cazul Facebook Ads banii nu sunt totul.
Conteaza mai mult investitia anterioara in continut de calitate, cu care ceilalti utilizatori au interactionat pozitiv, decat o explozie temporara de mesaje care nu primesc votul de relevanta (Share, Like) din partea celorlalti membri ai retelei. Pentru ca Facebook are interesul de a-ti fi de folos, cu cat postarile sunt mai relevante, cu atat costul per click va fi mai mic.
Asigura-te si ca Facebook Pixel lucreaza pe site-ul tau, pentru ca reteaua sa stie care sunt clientii interesati de ceea ce oferi. Iar daca vrei sa-ti cresti sansele de obtinere a unei reactii avantajoase, maximizeaza targetarea utilizand optiunea Lookalike Audience, care identifica noi potentiali clienti in baza asemanarilor cu cei existenti. Apoi monitorizeaza rezultatele in timp real, iar daca nu sunt de impact, nu-i o tragedie, ci o provocare.
Remarketing sau insistenta civilizată
Remarketingul este un fel de cicalire discreta si inofensiva a utilizatorului prin online, folosind datele obtinute cu ajutorul Facebook Pixel. Este util in cazul nehotaratilor, adica a majoritatii celor care acceseaza un magazine online, statisticile aratand ca doar in jur de un sfert dintre cei care ajung pe un site decid din prima sa cumpere. Asa ca trebuie sa insisti. Odata ce ai identificat un potential client, te tii dupa el. Oriunde s-ar duce in online, hop si reclama ta! Acum e momentul potrivit si pentru mici stimulente, precum reduceri sau promotii, ca sa il ajuti sa ajunga la concluzia ca ceea ce oferi tu este o ocazie prea buna ca sa o rateze. Nici tu nu-ti permiti sa il ratezi pe el. Cum l-ai scapat un pic din ochi, l-a si inghitit online-ul.