Traficul pe internet se aseamana cu traficul dintr-un targ de Craciun, doar ca in online pasul e click-ul si te duce instantaneu oriunde vrei. Iar la viteza cu care circula informatia, uneori te mai si ratacesti si ajungi unde nici nu te gandesti, pentru ca e un trafic cu reguli nu intotdeauna clare si intr-un peisaj in continua schimbare. Tu exact intr-un asemenea ambient vrei sa-ti deschizi o afacere, sa-ti faci loc intre milioanele de magazine online, sa prosperi si tu in galaxia asta de site-uri. Esti, recunosc, ambitios. Tocmai de asta sunt sigur ca o sa reusesti, daca iti iese bine urmatorul lucru: sa trasezi clar drumul spre tine, pentru a ajuta calatorul pe internet sa se orienteze, lasand cat mai multe indicii, astfel incat acesta, urmand „frimiturile”, sa te gaseasca in imensitatea virtuala. Deci, cum faci sa nu ramai in anonimat, naufragiat pe-un „www” ca atatia altii? Cum care altii? Nu-i stiu, ca nici eu nu am auzit de ei… Ai prins ideea, nu?
Un ghid discret prin paienjenisul „www”
A-ti face un site presupune, in esenta, aceiasi doi pasi ca in cazul unui magazin fizic: in primul rand, il construiesti si ii asiguri continutul, iar apoi, cu ajutorul optimizarii SEO, amenajezi intreaga arhitectura a cailor de acces. Iar daca chiar vrei sa fii sigur ca toate drumurile duc la tine, asiguri si un ghid, sa-i indrume pe internauti in directia potrivita.
Acesta este rolul blogului, una dintre cele mai importante unelte din arsenalul SEO: iti permite sa te apropii in mod natural de potentialii clienti, sa creezi o conexiune la nivel uman, sa ii abordezi in mod firesc, dezinteresat, sa intri in vorba cu ei, sa ii intretii cu conversatii interesante si utile, sa le raspunzi la intrebari, exact ca un ghid care te copleseste cu informatii tot drumul pana la destinatie. In acest caz, site-ul tau. Poate nu intentionau sa ajunga acolo, dar daca ghidul si-a facut bine treaba, nici nu o sa regrete ca l-au urmat.
In principal, rolul blogului este de a livra credibil mesaje educative, prin tehnici de content writing, stimuland discret intentia deja existenta de a actiona. Poate fi insa si o platforma pentru indemnul la actiune, spre exemplu printr-o prezentare de produs sau categorie de produse, mai ales daca aceasta abordare directa, utilizand avantajele copywriting-ului, se face dupa stabilirea unei conexiuni cu cititorul prin publicarea in prealabil a unui numar suficient de mare de materiale informative de calitate, incat acesta sa devina receptiv.
Exista numeroase modalitati prin care poti sa mentii treaz interesul utilizatorului, sa ii distragi atentia de la zgomotul de fond de pe internet, dar iti spun sincer ca nu prea as vrea sa tii le spun. Nu pentru ca ar fi un secret, dar nu cred ca dispui de resursele de rabdare si de timp necesare ca sa duci la indeplinire o asemenea sarcina. Ti-ai construit singur casa? Macar scaunul si masa? Crezi ca ar fi mai simplu cu blogul? Nu raspunde inca! Trasez eu planul si tu decizi daca te apuci de treaba sau de dat telefoane.
Semnalmentele unui articol de blog
Inainte sa incepi sa scrii, trebuie sa stii pentru cine scrii. Daca afli asta, poti intui ce asteptari are publicul tau tinta. Ce interese are, ce curiozitati, la ce intrebari i-ai putea oferi raspunsuri. Toata strategia de marketing a unui site, careia blogul ii confera stabilitate, se bazeaza pe stiinta de a-ti cunoaste clientii, ca sa poti alege instrumentele SEO potrivite pentru a ajunge la coarda lor sensibila. Creezi conţinut pentru oameni, nu pentru motoarele de căutare. Oamenii reactioneaza, motoarele de cautare doar interpreteaza.
Asadar, primul pas este sa iti alegi subiectele in functie de ce crezi tu ca ar vrea sa citeasca utilizatorii carora te adresezi. Ceea ce n-ar fi greu, daca ai fi singurul care cauta sa-si marcheze propriile trasee in acest microunivers online. Dar nu-i atat de simplu, caci daca ar fi, tu deja ai sti, iar eu as vorbi cam degeaba. Sa presupunem, insa, ca deja esti pe aceeasi lungime de unda cu potentialii clienti.
Uite ce te sfatuiesc, daca vrei sa te apuci de content writing:
*Scrie articole originale. Nu trebuie sa reinventezi informatia, doar ambalajul. Te face unic perspectiva noua, neasteptata.
*Scrie articole relevante. Daca informatia nu face parte din sfera lui de interes, utilizatorul va migra spre alte sfere. Adica, vorba multa (si degeaba), saracia blogger-ului.
*Scrie articole utile. Daca internautului nu-i foloseste, nu citeste. Fa in asa fel incat informatia sa aiba aplicabilitate, sa-l ajute sa-si formeze o parere, sa ia o decizie. De asta investeste timp citindu-te.
*Scrie exhaustiv. Nu lasa subiecte neterminate. Incearca sa epuizezi o tema, abordand-o pe toate partile, dar nu in acelasi articol, ca nu compui teza de doctorat, ci progresiv, intr-un serial.
*Scrie sa informezi, sa educi, nu sa vinzi. Cititorul nu intra pe blog pentru preturi si promotii, ci pentru lamuriri.
*Scrie corect. Nu poti educa, daca dai rateuri cu virgulele, liniutele de despartire, daca pui i-ul dupa ureche sau stalcesti cuvintele. Chiar daca nu ai absolvit Literele, acorda-le respectul cuvenit.
*Nu scrie articole (prea) scurte. Oricat ai fi de priceput la a sintetiza informatia, cateva randuri numarate pe degetele de la o mana nu ofera credibilitate din punct de vedere al documentarii. De la 500 de cuvinte in sus!
*Nu scrie articole (prea) lungi. Pentru lucrari de licenta exista site-uri specializate. Ai grija ca articolele tale sa nu depaseasca… o cafea. Daca ii creezi cititorului nevoia de cafeina, atunci ai scris prea mult.
*Nu scrie articole inselatoare. Adica nu-l face sa-si piarda vremea. Nu promite prin titlu ceva ce nu poti livra prin text. Ia doar modele bune din presa.
Content writer-ul dupa titlu se cunoaste
Practic, a venit momentul sa te apuci de scris. Sa legi cuvintele cum trebuie o sa vezi ca nu-i chiar floare la ureche, dar te poti ghida dupa cateva repere:
*Structurează-ți materialele „ergonomic”, astfel incat cititorul sa se poate mula usor pe text. Imparte-le in segmente, separate prin intertitluri, schimba ritmul citirii prin introducerea de enumerari suprapuse, izoleaza corpuri de text ca sa evidentiezi o idee. Si altele…
*Incepe-ti articolul cu un „carlig”, o perspectiva interesanta asupra subiectului, cu care sa atragi cititorul in text. Starneste interesul pentru ce urmeaza, dar fara sa dezvalui prea multe, altfel te sabotezi singur.
*Dozeaza informatia relevanta si distribui-o cat mai uniform. Prea putina intr-o parte, si rezulta multa vorba goala, prea densa intr-un loc, si iese un text dezechilibrat, care merita citit doar pe portiuni.
*Nu folosi propozitii kilometrice. Cititul nu e cursa de anduranta.
*Nu folosi fonturi „interesante”, deoarece pot ingreuna citirea. Interesanta trebuie sa fie doar informatia.
*Foloseste un ton pozitiv. Va genera o perceptie similara asupra produsului tau.
*Insereaza imagini. Pe langa faptul ca ofera suport vizual textului, acestea permit o pauza de la lectura. Si cine nu apreciaza o pauza?
Ai terminat si cu asta. Dar cand crezi ca ai scapat, urmeaza partea grea: alegerea titlului. O sinteza a ceea ce vrei sa transmiti, care sa fie interesanta, incitanta, relevanta, oricum vrei, dar sa atraga atentia. Si sa contina o incarcatura emotionala, pe langa cea informativa. Nu transmiti doar despre ce este vorba in text, robotic, ci si cum il ajuta pe cititor ceea ce urmeaza sa ii spui.
Asa ca:
*Incearca sa nu-l lungesti. Daca ajunge pe doua randuri, mai baga un pic foarfeca in el.
*Incearca sa nu-l complici. Daca-l incurci pe cititor inca de la titlu, textul n-are nici o sansa.
*Incearca nici sa nu-l simplifici excesiv, reducandu-l la cuvintele cheie. Repet: scrii pentru oameni, nu pentru motoarele de cautare.
Acum, dupa ce ai obtinut toate resursele pentru a putea satisface apetitul publicului tau tinta pentru informatie, trebuie sa mentii ritmul. Alimenteaza blogul constant, macar cu un articol pe saptamana, desi, daca vrei sa contezi, trebuie sa te straduiesti mai mult, pana iti faci un nume (pana la renume mai e cale lunga). Ca sa devii parte din rutina potentialilor tai clienti, incearca sa publici in aceleasi zile, preferabil in jurul aceleiasi ore. Ai doar grija ca obisnuitele vin si cu asteptari, la nivelul carora va trebui sa te ridici.
SEO, cusatura care leaga toate elementele la un loc
Content writing – bifat, copywriting – bifat. Pana aici ai facut totul bine. Si scrii pe blog, si iar scrii, si continui sa scrii. Ca tine, alți sute si mii. De inteles, avand in vedere ca influenta continutului asupra traficului pe site este atat de importanta, incat 60% dintre companii creeaza texte zilnic, iar in jur de 70% au raportat o crestere a interactiunilor ca efect direct al continutului (conform unor statistici prezentate de Seotribunal.com in 2018).
Miza este obtinerea de trafic organic, care reprezinta gradul de relevanta asociat de motorul de cautare cu un anumit site. Iar publicarea de continut pe blog este cea mai eficienta metoda de obtinere a traficului organic. Daca pagina ta pare ca face exceptie, nu e neaparat vina blogului. Acest ghid spre site-ul tau poate isi face treaba, dar nu prea are treaba, daca ajung la el putini utilizatori.
Asa ca a venit momentul sa profiti de SEO pentru a uni toate elementele identitatii tale virtuale, ca sa le arati celorlalti cum sa navigheze in imensitatea internetului pentru a gasi drumul spre tine.
Vrei asta pentru că:
*traficul organic genereaza 40% din veniturile unei afaceri online
*primul rezultat afisat de Google ia partea leului, adica peste 30% din traficul organic generat
(potrivit Searchenginejournal.com)
Cum faci asta? In primul rand, identifici cuvintele cheie specifice produselor oferite, dar si pe cele mai putin evidente, din lista extinsa a termenilor proprii sferei tale de interes. Le inserezi in texte discret, cat mai natural. In timp, blogul va acumula o baza de cuvinte frecvent utilizate, care iti va creste relevanta pe segmentul tau de piata. Dar nu incerca prea tare sa fii bagat in seama. Motoarele de cautare ar putea crede ca incerci sa le influentezi, iar tu nu vrei ca ele sa afle asta…
Apoi, iti optimizezi articolele ajustand meta titlul, adresa URL si meta descrierea, ca sa stie motorul de cautare exact ce are de analizat. Scurt, clar si cuprinzator! Optimizezi si imaginile, prin redimensionare si adaugarea unui alt tag relevant. Dupa care creezi cat mai multe legaturi, atat din exterior spre blogul tau, cat si in interiorul blogului, intre articole, respectiv intre blog si site-ul tau. Mai multe linkuri, mai multe modalitati de a se ajunge la tine. Adica le legi pe toate frumos laolalta si, uite asa, reteaua invizibila care compune intreaga infrastructura virtuala a afacerii tale e gata.
Ma rog, va fi gata, dupa multe articole scrise, dupa multe eforturi sustinute de a pune pe picioare colaborari cu alti bloggeri, care sa-si lege articolele de ale tale, ca recomandari ce iti confera credibilitate, dupa multe incercari de a plasa linkuri pe internet, in comentarii pe forumuri si alte site-uri, dupa zile, saptamani de asteptare. Daca ai crezut ca e usor… Dar merita (procesul in sine, nu implicarea ta exclusiva in crearea de continut si posibila cauzare a unor de servicii de copywriting). Pentru ca, odata ce le castigi increderea, cititorii de blog sunt fideli. Iar fidelitatea lor se rasfrange si asupra site-ului, catre care acest ghid bine intentionat ii conduce discret. Pe ei nu ii deranjeaza, pentru ca tu deja i-ai convins ca e in beneficiul lor.
Pe ei nu ii deranjeaza, pentru ca tu deja i-ai convins ca e in beneficiul lor.nu ii deranjea deja i-ai convins ca e in beneficiul lor.